dilluns, 21 de maig de 2012

La invenció del Déu cristià


Una nova mirada sobre el Jesús no cristià de la mà de Paolo Flore d'Arcais, filòsof i director de la revista de pensament MicroMega, conegut entre d'altres coses pel debat sobre l'existència de Déu que va establir a la televisió Rai Uno amb el cardenal Joseph Ratzinger, debat que va moderar Gad Lerner, jueu i director de la cadena italiana.

Jesús mai es va proclamar Messies. Era un hebreu observant que mai hagués imaginat donar origen a una nova religió i molt menys fundar una «Església». Per adonar-se'n n'hi ha prou llegir amb atenció i del tot el Nou Testament. És el que fa aquest llibre, en què, desmentint la pretensió d'historicitat de la dogmàtica i tornant críticament sobre les fites fundacionals del cristianisme, es presenta a Jesús com un profeta jueu itinerant, un missioner apocalíptic que anunciava la bona nova de la fi del món i de l'imminent triomf del Regne.

Paolo Flores d'Arcais
Jesús. La invención del Dios cristiano
Traducció de José Luis Sandoval
Madrid: Totta, 2012

2 comentaris:

  1. El catolicisme és una suma de cristianisme i pauisme (puc dir-ho així?) Sense Sant Pau és impossible entendre el catolicisme. De fet aquests moviments cristians que ara són tan populars en algunes zones el que fan és deslliurar-li el pauisme al catolicisme, i quedar-se només amb el cristianisme evangèlic.

    M'agraden molt aquests temes, fora de tota connotació religiosa, només en la seva part cultural. Estaria bé poder veure i sentir l'entrevista/debat que esmentes. Ratzinger serà el que vulguis però certament té pes com a pensador (d'una corrent molt determinada, és clar).

    ResponElimina
    Respostes
    1. Eastriver, efectivament, el cristianisme primitiu i la seva evolució és un tema interessantíssim tant des del punt de vista religiós, filosòfic, antropològic i cultural.

      No podem parlar de catolicisme amb Pau, sinó de cristianisme; fins aleshores tot formava part del judaisme, que era múltiple i divers. El catolicisme pròpiament dit s'estableix amb el primer concili de Nicea (325), arran dels cismes apareguts (sobretot l'arrianisme) a partir de la definició de la naturalesa de Crist.

      Pau marca les diferències amb Pere, que volia mantenir l'estatus ritual del judaisme (per exemple, mantenir la circumcisió), mentre que Pau vol obrir el corrent religiós als gentils.

      Jesús, de fet, tampoc és original com a profeta perquè és un seguidor de Joan el Baptista.

      Elimina